1ste week Orphanage & Bangkok

14 maart 2014 - Koh Samet, Thailand

Maandag 24 februari moesten we in de ochtend afscheid nemen van Isabelle en Nina, zij vertrokken op beach week. En ook van Stephanie, zij ging verder trekken naar de eilanden. Om 9u werden wij dan opgepikt om voor de eerste keer naar het weeshuis/opvanghuis te gaan. We waren allemaal heel benieuwd want we hadden al zoveel verschillende verhalen gehoord! Het was 50 minuten rijden, een lang maar prachtig ritje door de dorpjes en langs de rivieren. Dan kwamen we aan in de Sri Udom Orphanage waar 275 kindjes tussen de 4-12 jaar verblijven! We kregen een rondleiding van Lena, een meisje dat hier 7 maanden vrijwilligerswerk doet. We gingen naar het verpleegster hok, de klasjes, de meisjesslaapkamer, de jongensslaapkamer, de toiletten (die rampzalig waren), de keuken, de wasplaats,... En toen kreeg ik het eventjes heel moeilijk! De kindjes leken en zijn ook zo gelukkig en ze hebben echt bijna niets, onvoorstelbaar! Ze waren aan het lachen, ze namen je hand en brachten je ergens naartoe, ze waren allemaal heel lief en dankbaar! Naast de keuken waren 4 meisjes met het luizenproject bezig! Om de beurt kwam er een klas meisjes langs om hun haartjes te laten wassen met luizen shampoo, dan werden ze gekamd en dan terug gewassen. Andere meisjes waren dan weer bezig met het aanleggen van beton en een nieuwe vloer voor in de keuken. Voordien was het allemaal gewoon zand wat dan voor een modderboel zorgden! Sommigen waren ook wat schilderwerk aan het doen. In september was er een kleine overstroming van de nabijgelegen rivier en dat heeft gezorgd voor een vuil gebouw. Dus terug wat frisse kleurtjes om de kindjes opgewekt te houden. Om 12u hadden we lunch in een nabijgelegen "restaurantje". Het was een open hutje waar een mevrouwtje elke middag ons eten klaarmaakte :D. Nadien teruggekeerd en heb ik wat rondgewandeld. Er waren bijna geen leerkrachten, verzorgsters of je moest er echt achter zoeken. Ik heb wat met de kindjes gespeeld, samen gezongen, samen Engelse woordjes geleerd, heel veel foto's getrokken (daar zijn ze verzot op). De oudere kinderen zaten in de leslokalen te tekenen, hier zijn ze zo goed in! Andere waren buiten spelletjes aan het spelen. De ene met steentjes en de andere met hun slippers. Schoenen droegen ze niet, ze speelden er liever mee. Tegen het einde van de dag was ik nog eens naar de jongenskamer gaan kijken. Ik vond het zo erg dat de matrassen allemaal op de grond lagen, ze hadden geen bedje. Ik ben naar onze chauffeur (Pi one) gegaan en heb 12 bedden besteld, zaterdag zouden ze geleverd worden. Tegen 15u en met een geruster hart zijn we terug naar huis vertrokken. Elke avond was er aerobic voor de lokale bevolking, geweldig om te zien! Ik heb een beetje gefitnest terwijl andere aan het volleyballen waren. Nadien nog eventjes aan het barretje gezeten met de bazin (een schattig, lief vrouwtje) en andere van het huis. Toen ik in de kamer kwam was Stine haar vol aan het smeren met groene tijger balsem die ze net nieuw gekocht had op de markt, goed spul zei ze :D! Toen ze in haar bed kroop waren haar lakens helemaal groen, het was zo vies. Natuurlijk hebben we weer goed gelachen!

Dinsdag kwamen we aan in het weeshuis/opvanghuis en waren er dingen verdwenen. Vooral snoep :D. In het kamertje waar we alles opbergen stond er een doos met snoepjes. Nu was er achteraan in de kamer een gat in de metalen draad waar de kindjes dus gewoon doorkruipen :D. Nadien zijn we aan de slag gegaan met onze verfborstel, het was zweten in 37 graden! Tussendoor nog een beetje gespeeld met de kindjes en dan was het weeral tijd om te gaan eten. Na de lunch zijn we met 6 meisjes naar de markt vertrokken. Ik moest de bedden gaan betalen en de anderen hadden 150 nieuwe kussens gekocht voor de kindjes die opgehaald moesten worden. Na de markt zijn we rechtstreeks naar huis gegaan, het had geen zin meer om nog terug te keren aangezien het altijd een lange afstand is. Eventjes wat tijd voor mezelf gehad totdat Stine binnen gestormd kwam met minder leuk nieuws! Heel het "Twin house" zou een uur later verhuizen naar het "Lemon house". Dit was het 3de en laatste huis waar we naartoe konden gaan. Ze hadden in 2 kamers bedbugs gevonden en wilden geen risico nemen. Heel het "Twin house" zou onder handen genomen worden! Het avondeten en inpakken moest dus rap rap gebeuren. We werden in verschillende busjes gepropt met al onze bagage, man man. Het was een héél gedoe! Aangekomen in het "Lemon house" kregen we weer nieuwe kamers. Stine, Ulla van Duitsland, Sunny van China en ik lagen samen op de kamer. Ulla merkte ineens op dat Stine maar aan 1 voet een een sok droeg :D. Ze heeft vorig jaar iets aan haar enkel gehad dus moet ze de spieren rondom de enkel warm houden. Maar de vloer vindt ze hier dan weer zo aangenaam dat ze haar andere voet bloot laat, haha :D. Ook merkte Ulla haar collectie thee in de kast op (had ik nog niet gezien), jaja ze had 2 doosjes theezakjes bij. Echt ik heb me al kapot gelachen met haar, echt een super tof meisje! We hadden een half uurtje de tijd en dan zouden we naar de avondmarkt vertrekken. Het was een lokaal marktje met heel veel prullen, kleding, schoenen, groenten, fruit,... Toen we thuiskwamen hebben Mirthe, een meisje van Nederland en ik een hostel geboekt voor het weekend Bangkok dat we me Stine en Bert gingen doen. Nina en Isabelle zouden we daar dan ontmoeten! Toen we naar de kamer gingen kregen we alledrie een souveniertje van Sunny, echt zo lief! Het was een Chinese geluksbrenger. Voor het slapen gaan ons weer goed ingesmeerd met de tijger balsem, wat voor mij een beetje te veel bleek te zijn. Mijn benen werden zo warm dat het echt begon te branden, dat weten we dan ook weer voor de volgende keer :D!

Woensdag zijn we eerst beiden slaapkamers afgegaan om zoveel mogelijk kindjes een nieuw slaapkussen te geven! In de jongenskamer hadden we heel veel helpertjes. Ze waren zo blij hun vieze, vuile kussens weg te smijten en het te vervangen door een nieuw! We zagen dat de jongens de toiletten aan het kuisen waren, wat ons heel erg blij maakten! Nadien nog een beetje geschilderd en de voormiddag zat er weeral op. In de namiddag zijn we eerst nog een ander weeshuis gaan bezoeken, hier had het ouder Zweeds koppel 2 jaar geleden vrijwilligerswerk gedaan. Het was een heel mooi gebouw, de klaslokalen waren tip top in orde, ze hadden allemaal een fiets, een grasplein om op te voetballen, propere toiletten en wasbakken. Alleen de slaapkamers waren verschrikkelijk! Ze sliepen allemaal op een dun matje dat ze s'morgens allemaal oprolde en aan de kant legde. Ze waren allemaal ouder en besefte natuurlijk al vele meer. Ze waren wel heel verlegen omdat ze zich schaamde in een weeshuis te zitten. Na het bezoek hadden we natuurlijk weer onze vrije tijd en zijn we naar het zwembad gegaan, was weer eventjes genieten! S'avonds hadden we weer de speciale BBQ en nadien het wekelijkse feestje in "Brown house". Eerst de honden gaan eten geven want dat vergeten ze er blijkbaar altijd! We missen de puppy en de andere hondjes echt heel hard, de honden in "Lemon house" zijn vies en agressief! Soit deze keer was het feestje iets rustiger (voor mij dan toch), maar ze geven je er zoveel alcohol dat je zelfs dronken bent na 1 cocktail! Goed gedanst, gezongen, gek gedaan en om half 1 was het weer hoge tijd om naar huis te gaan!

Donderdag 27 februari was het iets minder leuk om op te staan. Maar het gedacht dat je weer naar de kindjes kan gaan geeft je veel energie! Toen we aankwamen waren alle kinderen aan het bidden, een lokale vrijwilligersgroep zorgde die dag voor eten. Ze waren allemaal heel dankbaar en blij! We zijn direct beginnen schilderen en hebben zoveel mogelijk proberen af te werken. De temperatuur zorgde er natuurlijk voor dat het allemaal een beetje langzamer ging, drink pauzes à volonté! Tijdens de lunch heb ik 40 nieuwe muggennetten besteld wat voor 100 bedjes diende. We wilde alle vuile en beschadigde netten boven de bedjes vervangen! In de namiddag nog wat geschilderd en met de kindjes gespeeld. De andere meisjes waarvan 1 kapster was, waren de meisjes een kappersbeurt aan het geven, ze waren allemaal aan het glunderen :D! De jongens deden het gewoon bij elkaar met een tondeuse, zij wilden natuurlijk niet geholpen worden door grote meisjes :D. Om 15u zijn we dan weer aan onze lange rit naar huis begonnen. Om 18u moesten we weer klaar staan om naar Tesco te gaan, deze keer was de verleiding te groot en zijn we met een paar meisjes pizza gaan eten. 3,70 euro voor een bacon suprème en 7up zoveel je maar wilt, was het bij ons ook maar zo goedkoop. Afgesloten met een ijsje en het was weeral tijd om te vertrekken. S'avonds merkte ik op dat we planten in onze kamer hadden, ze groeide gewoon door de vliegenramen naar binnen, gezellig! Nog een beetje ingepakt voor het komende weekend en ons bedje ingekropen.

Vrijdag, de 2de week zat er weeral bijna op. De tijd vliegt veel te snel voorbij! We hadden meer helpers die dag, de leerkrachten hadden een dag vrij omdat hun leerlingen op weekend gingen. We zijn eerst onze aangekochte muggennetten op een lokale markt gaan oppikken. Eerst hebben we de jongenskamer afgewerkt en daarna zijn we aan de meisjeskamer begonnen. De kamers leken helemaal anders met de frisse, felle kleurtjes. In de namiddag werd het zo warm in de kamers dat we ook nog wat buiten met de kindjes hebben gespeeld. We zijn een half uurtje vroeger vertrokken omdat er een grote groep voor het weekend naar Bangkok vertrok. Weer vlug moeten eten, douche, ingepakt en om 17u pikte ze ons op. Aangekomen in Bangkok moesten we afscheid nemen van de Zweedse moeder Malin met haar dochter Agnes, was eventjes een minder leuk moment! Dan hebben Stine, Mirte, Bert en ik een taxi richting onze hostel (Samsen Skyline Hostel) genomen. Toen we aan het inchecken waren kwamen opeens de 2 Duitse meisjes Ramona en Anna de receptie binnen. We snapten er helemaal niets van, maar zij verbleven dus blijkbaar ook in die hostel samen met de Franse jongen Gregoire :D. Het had echt de perfecte ligging! 5 minuutjes wandelen van de 2 bekende straten Khao San Road en Rambuttri Road en het had inderdaad een dakterras met een prachtig uitzicht over de stad! We zijn dan met zijn allen nog iets gaan eten en daarna hebben we een klein feestje gebouwd. Eerst gewoon aan een barretje op straat gezeten waar een live bandje was en daarna een dj. Er was ook een groep breakdancers die er een show kwamen uitvoeren. Het deed raar om opeens in een drukke buurt te vertoeven, er waren zoveel toeristen en vooral van Europa! Toen zijn we nog 3 andere meisjes van het huis tegengekomen Samantha, Matilde en Francisca en zijn we naar een club gegaan. Toen we buitenkwamen om 4u liepen er nog altijd 3-jarige kindjes rond op straat, was heel confronterend! Om half 5 waren we dan terug in de hostel, het was een geslaagde eerste avond!

Zaterdag 1 maart kwamen we allemaal een beetje moeilijk op gang. Eerst genoten van een Starbucks en dan begonnen aan een shop dagje. Er waren zoveel mooie spullen en alles was zo goedkoop. We wisten gewoon niet waar eerst te beginnen. We zagen ook dat het er heel gemakkelijk was om valse documenten te laten maken (studentenkaart, rijbewijs, diploma,...)! Alles was er ook in buddha stijl, zelfs het mannetje van Mc Donalds :D! Om 3u hadden we dan met zijn allen afgesproken om ergens te gaan lunchen, ze hebben er echt de beste curry's! Nadien afgesproken met Nina en Isabelle, zij waren aangekomen in Bangkok. Nog wat geshopt en dan terug naar de hostel gekeerd. Eventjes op het dakterras gezeten en dan klaargemaakt om te gaan eten en te gaan feesten. Die avond konden we het echt niet laten om eens langs de Mc Donalds te gaan, en het heeft gesmaakt :D! Een cocktail gaan drinken in een bar en na lang zagen hebben we ons toch laten overhalen en zijn we met z'n allen met een tuk tuk naar de Ping Pong show gegaan. Slechtste beslissing ooit, wat was me dat! Na 3 kwartier stonden we terug in Khao San Road en zijn we terug naar de bar gegaan. De avond was een beetje chaotisch, van de ene naar de andere bar, naar een club of niet naar een club, op straat gefeest,... Uiteindelijk had iedereen wel genoeg op en hebben we de avond op het dakterras van onze hostel beëindigd.

Zondag maakte Mirte ons na 4 uur geslapen te hebben al weer wakker. We moesten uitchecken, woeps :D. Iedereen vlug een douche genomen en uitgecheckt. Mirte en ik zijn vlug ontbijt gaan kopen en hebben het op het dakterras opgegeten. Daar hadden we met zijn allen om 13u afgesproken. Spijtig genoeg vertrokken Isabelle, Mirte, Bert en Gregoire al terug richting Singburi. Zij vertrokken die avond nog naar een ander project dus moesten optijd terug zijn. Nina, Stine en ik gingen dan maar met 3 op pad. We deden de andere kant van de 2 bekende straten en ontdekte er nog meer leuke winkeltjes, restaurantjes, bars,.. Het was er vele gezelliger en minder druk als in de grote straten! Nadien een Starbucks gedaan en dan zijn we opgesplitst. Stine wilde nog een tempel gaan bezoeken terwijl dat Nina en ik nog wat wilde shoppen :D. Alledrie een super zalige massage laten doen en dan terug de lekkere curry gaan eten. Stine wilde nog vlug iets gaan zeggen tegen Bolly, een jongen dat we hadden leren kennen aan een handtassen/schoenen kraampje. Nina was de tijd heel erg hard aan het trekken aan de kraampjes tussendoor. Toen we bij Bolly aankwamen merkte we op dat we geen kans meer maakte om onze laatste bus richting Singburi te halen. Nina was natuurlijk heel blij want dan moest ze nog geen afscheid nemen van ons :D. Dan zijn we vlug een nachtje gaan bijboeken in onze hostel en terug op pad vertrokken. Eerst nog een kleine pad thai gegeten met een schorpioentje! Moest ik toch eens proberen, en eigenlijk was het best nog wel lekker! Daarna kwamen we in een hele leuke bar terecht waar we sisha gedaan hebben en waar we 4 jongens uit Zweden hebben leren kennen. Stine is dan iets later vertrokken en Nina en ik zijn nog naar een ander barretje op straat gegaan, de muziek was er echt super goed en liet ons tenminste niet in slaap vallen :D. Ook de kleine jongetjes met hun roosjes waren weer volop in actie, sommige waren echt schatjes! We hebben er ook nog mensen van Argentinië ontmoet. Tegen 2u besliste we dan ook maar door te gaan, energie was -10! Onderweg naar de hostel nog wat ratten tegengekomen en meer vieze beestjes, bah!

Maandag 3 maart, ja we hadden niet gedacht dat we ook dan weer zouden ontwaken in Bangkok. Om half 9 opgestaan want we wilde wel wat zien van Bangkok deze keer :D. Eerst echt super goed gaan ontbijten met Nina. Dan hebben we een taxi genomen naar de hostel (New Road Guesthouse) waar Nina nog 1 nacht zou blijven, deze was dichtbij de Central pier waar we later die dag de boottocht over de rivier hebben gemaakt. Onze bagage gedropt en dan genoten van de boottocht. We zijn afgestapt aan Grand Palace. Daar hebben we een tuk tuk genomen naar de Gold Mount tempel (deze was echt prachtig, we moesten veel trappen doen en er waren ook heel veel monniken aanwezig), de Wat Pro tempel met een "slapende" buddha en tenslotte hebben we Grand Palace bezocht. Dit vond ik niet echt de moeite en veel te duur voor wat het is, het was ook zo warm en je moest alles afdekken en we waren moe en slecht gezind van de drukte en alles bij elkaar, haha. Die dag hebben we zoveel met onszelf gelachen en gevloekt, amai :D. Natuurlijk probeerde de Thaise meneertjes rondom Grand Palace ook iedereen verhaaltjes wijs te maken. 30 bath voor een tuk tuk en ze doen een hele toer, bleek dat ze je gewoon aan een shopping center droppen waar ze connecties hebben. Tegen 4u in de namiddag dan de boot terug genomen naar de hostel. Om onze trip af te sluiten zijn we samen nog iets gaan eten in een heel goed en gezellig Thais restaurantje (Harmonie). Nadien zijn we onze spullen gaan oppikken in de hostel en hebben we afscheid genomen van Nina, dit was weer een minder moment. De trip terug naar huis was een heel avontuur. We hebben 2 propvolle skytreinen moeten nemen, dan de bus naar een station, dan een mini busje naar Singburi en daar bleek geen taxi meer te zijn naar ons huis. Vlug naar de 7-eleven gelopen om hulp te vragen en de enige optie was de brommer taxi. Maar het was al 15-20 minuten rijden met een auto en we hadden zoveel gekocht dat we veel te veel bagage hadden. Uiteindelijk heeft Phil onze coördinator dan toch nog een taxi kunnen fiksen en waren we om 23u eindelijk terug in het huis. Stine en ik hebben ons echt kapot gelachen, kapot geërgerd, het was echt super, haha! We zijn direct ons bedje ingekropen, we waren doodop van het geweldige avontuur in Bangkok :D.