Australië!!

15 januari 2014 - Canberra, Australië

Australië!!

Donderdag 9 januari, 10u in de ochtend. Na een super goede vlucht van 15u (goed gegeten, goed geslapen, goede film gezien en terug goed gegeten) eindelijk aangekomen in Sydney. De o zo strenge controle stelde echt niets voor, na een half uurtje stond ik al in de aankomsthal! Amerika daarentegen was vele strenger. Dan op internet gezocht naar een hostel, die had ik natuurlijk nog niet geboekt :D. Uiteindelijk eentje gevonden en de weg gezocht. Aangekomen in de hostel en je kon mij uitwringen! Het was zo warm :o, wat een verschil met Californië! Gedoucht en me geïnstalleerd op men inimini kamertje, echt zo klein. Maar op dat moment perfect. Al een beetje info opgezocht over Sydney, waar ik de volgende dag juist moest zijn, een oplader gekocht (want het is te moeilijk om overal ter wereld dezelfde te maken, grr),..  S'avonds toen ik me aan het klaarmaken was in de badkamer om te gaan slapen, waren alle andere (mooie, op Havanianas en kakbruine) meisjes zich aan het klaarmaken om te gaan feesten. Welkom in Australië, wow!

Vrijdag was ik al vrij vroeg wakker, gaat weer een paar dagen duren om die jetlag weg te werken. Nog wat aan mijn blog geschreven en me dan klaargemaakt om uit te checken. Ondertussen viel me ook op dat mijn iPad helemaal niet was opgeladen, en hij had een hele nacht ingestoken. Jep mijn kabel was verbrand en natuurlijk ook het blokje dat ik de dag voordien had gekocht. Terug naar de shop gegaan om iets anders te kopen, pff. Onderweg naar Centennial Park ergens ontbeten en de bus genomen, Australië is zo duur :o! Wat me ook ineens opviel (en ik natuurlijk helemaal was vergeten) was dat ze hier langs de andere kant rijden, handig om weten als je een bus moet nemen, haha! Heel de trip leek toch verder te zijn dan ik dacht, met als gevolg dat ik weer hard heb gezwoegd en vooral gevloekt op alles wat ik in Amerika heb gekocht :D! Aangekomen bleken er nog 3 andere meisjes te zijn. Engeland, Frankrijk en natuurlijk Korea waren de nationaliteiten. We kregen meer uitleg over Australië algemeen, Sydney, Newcastle, Canberra, wat er van ons verwacht werd en waar we overal naartoe gingen gaan. Nadien zijn we nog even het park ingegaan en naar een stuk bos gewandeld dat vol met vleermuizen zat! Zo'n grote vleermuizen had ik nog nooit gezien, het was echt om schrik van te krijgen! De bomen waren allemaal aan het "afblotten" en je kon de schors er zo van afhalen, het zijn echt gewoon een paar vellen papier. We hebben ook een meer gezien met pelikanen, een zwarte zwaan, speciale vogels waren ik de namen niet van ken, haha. Op dat moment dacht ik echt aan een zoo. Wij betalen om dieren te kunnen zien en hier lopen ze gewoon gratis tussen de mensen en in de openbare parken rond, echt prachtig! Tegen 13u zijn we dan richting het station gereden, daar kregen we te horen dat we naar Canberra gingen! Woehoee, de hoofdstad van Australië waar heel veel kangoeroes leven! We deden een bustrip door de natuur van 3u en 45min. In Canberra stond de "captain" ons op te wachten :D. Een oud, grijs, gepensioneerd en knettergek mannetje! Hij bracht ons naar onze verblijfplaats wat gewoon een huis in een rustige woonwijk bleek te zijn. Er waren al 5 jongens, waarvan er 2 die nacht gingen vertrekken. Ze hadden avondeten klaargemaakt voor ons, koude groenten met rijst en veel gegrild vlees :D. We hadden een leuke en gezellige avond. S'avonds zijn we naar de voetbalclub recht tegenover ons huis gegaan. Als we een lidkaart kochten van 2 dollar dan hadden we daar een maand gratis WiFi :D. S'avonds nog veel gepraat met iedereen.

Zaterdagochtend was het al zeer warm, maar dat gaat hier elke dag zo zijn vrees ik en het wordt alleen maar erger! We gingen al wandelend de buurt een beetje verkennen en zijn zo in het centrum gekomen. Daar was een heel groot en vooral fris winkelcentrum, en jep we hebben de verleiding om te shoppen niet kunnen weerstaan :D. Nadien zijn we teruggekeerd en zijn we weer veel mooie dieren tegengekomen! Na het avondeten zijn we nog naar de zonsondergang gaan kijken op de Ainslie Mountain. Arthur, een jongen in het huis heeft hier zijn auto, dus zijn we met hem meegereden. Onderwegen nog gestopt aan een kraampje om een gefrituurde mars te bestellen (echt super lekker)! Dan naar de top van de berg gereden en genoten van een hele mooie zonsondergang, wauw!

Zondag eens goed uitgeslapen. Toen we wakker werden begonnen de jongens ons wel op te jagen. We zouden de rivier route gaan doen en dit met ons allen! We zijn naar een dam gereden waar we konden zwemmen, zo rustig en zo mooi! Nadien zijn we nog naar het "space" museum geweest. Er stonden immens grote satellieten midden in de natuur. Later nog paar keer gestopt om van de mooie uitzichten te genieten en ook nog aan een andere rivier. S'avonds met zijn allen naar de voetbalclub geweest en ons nog kostelijk geamuseerd met de lokale bevolking :D. We hadden een top dagje achter de rug!

Maandag, werken dag! 7u was ineens weer zo vroeg, pff. Ontbeten, lunch klaargemaakt en om 7.45u kwam onze "captain" ons oppikken. We hadden nu iemand anders, de vorige was 2 weken met vakantie. Iedereen was klaar, behalve Justin. Een 18-jarige Koreaan, die 2 druppels water op Leslie Chow van de film The Hangover lijkt, niet normaal! Zijn Engels is ook net hetzelfde, droge humor,.. Hilarisch! 5 minuten te laat kwam hij toch nog buiten gewandeld in een roos hemdje, bruin hoedje, zonnebril en met de woorden "Oh, sorry". We kwamen op onze werkplaats aan, een domein vol met verschillende bomen tussen de bergen. "The Black Mountain" was er één van. We moesten alles proper maken in een cirkel anderhalve meter van de boomstam en daarna bedekken met boomschors. Echt een rot werkje maar achteraf was het wel mooi om te zien :D. We namen voortdurend pauze omwille van de abnormale temperaturen! De hitte zweefde boven de grond. Om 14.30u zijn we gestopt en zijn we langs het bureau "conservation volunteers" gereden. Hier kregen we te horen dat we woensdag, donderdag en vrijdag waarschijnlijk niet moesten werken of heel kort en licht werk moesten verrichten. De temperaturen zouden onverantwoord worden tegen het einde van de week.. Waren wij even blij dit te horen :D! Ook vertelde ze me dat ik na 2 weken Canberra zou verplaatsen naar Newcastle om daar 2 weken vrijwilligerswerk te gaan doen, ook hier was ik super blij om! S'avonds mochten we eindelijk inkopen gaan doen, al ons eten was zo goed als op. Nadien heb ik gekookt, pasta met een Thaise currysaus met verse wortels, paprika en gebakken kippenblokjes. Ik was trots op mezelf want het was echt super lekker, haha!

Dinsdag, werken dag! Of toch niet? Met verstramde spieren, pijnlijke polsen,.. Kwamen we met tegenzin ons bedje uit en maakten we ons klaar om te vertrekken. Plots kwam onze "captain" naar binnen om te zeggen dat we die dag niet gingen werken, onze gemoedstoestand veranderde dan ook van de ene op de andere moment :D. We gingen dan maar de Botanic Gardens van Canberra bezoeken. Het was heel mooi om te zien. Veel dieren, bloemen, bomen, planten,.. Ze hadden een "rode" tuin aangemaakt met plantjes en zand van in de woestijn. Er is ook een klein "tropisch" regenwoud en nog zoveel meer. Daar hebben we heel de voormiddag doorgebracht. Voor onze lunch zijn we terug naar huis gekeerd, een frisse keuken en veel eten en drinken :D. Natuurlijk kreeg iedereen zijn klopje en wilden we niet meer buitenkomen.. 37 graden was te warm, pff! Uiteindelijk zijn we in de late namiddag dan toch nog naar het centrum geweest. Een ijsje gegeten, wat rondgewandeld en dan weer terug naar huis gekeerd. Een film gezien "The great escape" en ons dagje was weer om. Om half 1 s'nachts was het nog steeds om te bakken in het huis en was het moeilijk om in slaap te vallen!

Vandaag werden we verrast met vroeg bezoek. Onze "captain" kwam ons wakker maken om te zeggen dat we toch tot 11u moesten gaan werken! Goeieeeemorgend, pff! Thuis gaan lunchen en daarna naar het "National Museum of Australia". Het was leuk om eens te doen, het was heel groot en je kon er echt van alles vinden. De temperatuur was ondertussen opgelopen tot 43 graden, djeezes! Tegen 5u waren we dan terug in ons huisje waar het natuurlijk véél te warm was! Elke beweging was er te veel aan en een koude douche was ook geen oplossing meer. Ondertussen was Nemo mijn beste vriend geworden (zo'n koelelementje :D). Toen we de ventilator opzette zag Min (Koreaans meisje) dat de elektrische kachel opstond, omg!! Iemand had dus per ongeluk de kachel opgezet, we snapte er niks van!! S'avonds hadden Raf en Lise pannenkoeken gemaakt, top!! Ik ben eens benieuwd naar morgen, de eerste keer in mijn leven dat ik mijn verjaardag tijdens de zomer vier :D!

Xxx

1. Niel Op de Beeck:
    15 januari 2014
    Hey Karen, Enjoy your time in Australia! het is een geweldig land en ik ga er binnenkort ook voor de derde keer heen. Indien je met vragen moest zitten mag je ze altijd aan mij stellen. misschien kom ik jou nog wel tegen en dan moete we maar is een goei pintje gaan drinken! Cheers!