Melbourne.

16 februari 2014 - Sydney, Australië

Vrijdag weer vroeg moeten opstaan, we moesten onze trein halen richting Sydney. Ons overlevingspakket gemaakt en nog de laatste dingen in orde gebracht. Om 9u zaten we (Angela, Florian en ik) op de trein. In Sydney stond er een meisje Angela op te wachten, zij gingen in 2 weken naar Brisbane rijden. Florian is naar zijn vrienden getrokken die hier een appartement hebben en heeft ook mijn grote zak meegenomen (zo'n verlossing!). En ik moest tot 18u wachten voor mijn bus naar Melbourne. Leve de WiFi in het treinstation :D! Ik had nog zoveel te doen dat de uurtjes voorbijgevlogen zijn. Om 19u zijn we dan vertrokken met de bus. Het meisje naast mij (Lauren) was van Vancouver in Canada, we hebben goed kunnen babbelen. Ze was ook al eens in België geweest, want haar papa kende mensen in Aalter. Raar om iemand van Canada over Aalter te horen spreken :D. De Duitsers waren natuurlijk ook aanwezig in de bus (Australië heeft veel bezoekers/studenten vanuit Duitsland), 2 van hen haalden ineens pakjes met kangaroo vlees boven. Ik wist echt niet wat ik zag, ocharme het beestje! De buschauffeur was een beetje gek, zat heel de tijd grapjes te maken en verhaaltjes te vertellen. Uiteindelijk zette hij de film Madagascar 3 op en hebben we nog goed gelachen. We stopten regelmatig aangezien het een nachtrit van 12u was, het slapen werd daardoor wel een beetje moeilijk.

Zaterdag 8 februari, 7u in de ochtend. We kwamen aan in Melbourne. Het zou 43 graden worden vandaag dus jep om 7u was het al rond de 20 graden! Naar de hostel gegaan om mijn backpack te droppen, het stadsplan wat uitgedokterd in de Flagstaff Gardens en dan 2u later gaan inchecken. Aan de receptie werd ik verrast door een Belgische jongen. Hij vroeg mijn naam en zei dan: 'ah dus jij bent mijn landgenoot'. Ik denk dat ik 1 minuut lang niets gezegd heb en gewoon hem heb zitten aanstaren. De eerste Vlaming in 9 weken rondreizen, was dat even schrikken :D. Hij is van Genk en woont al 7 jaar in Australië. De conversatie was heel moeilijk, Engels en Nederlands door elkaar, haha :D. De hostel (King Street Backpackers) lag midden in het centrum en was echt tip top in orde!! Om 12u ben ik dan met mijn plan op stap gegaan. De Yarra rivier overgestoken en dan langs het water (South Warf) gelopen. Dan helemaal naar beneden naar Princes Pier gewandeld, waar ik ook voor de eerste keer de kust zag hier in Melbourne. (Btw, m'n voetjes begonnen af te zien) De mensen zijn hier allemaal zo lief en doen graag een babbeltje. Je zag dat dit de 'rijkere' buurt was, hele grote huizen, grote moderne appartementsgebouwen,... Dan heb ik de hele kustlijn afgewandeld langs Station Pier, Port Melbourne Yacht Club, Port Melbourne Beach, Kerferd Road Pier, Middle Park Beach en West Beach. (Btw, m'n voetjes deden meer en meer pijn) Daar heb ik dan even een tussenstop gedaan, wat gezwommen en gezonnebaad ;). De hele kustlijn lag vol met jachten. 2u later ben ik dan verder gewandeld langs Royal Melbourne Yacht Squadron, St Kilda Pier en St Kilda Beach. Dit was duidelijk de 'place to be' voor het jonge volk. Bars, muziek, restaurantjes, winkelstraten, volleybal, jetski, kiteboarden, jetpack, alles vond je hier! Aangezien het zaterdag was lag het strand bomvol! Eventjes genoten van het mooie uitzicht op de pier (met heel pijnlijke voetjes :() en dan nog het Palais Theatre en het Luna Park bezocht. Het was al 19u maar het leek 14u in de middag. Nog steeds boven de 30 graden en het krioelde van het volk op het strand en in de straten. Eindelijk na 4 weken nog eens lekkere vis gegeten en dan mijn tocht verder gezet richting de Botanic Gardens. Hiervoor moest ik de Carlisle Street doorwandelen (echt de moeite), er waren echt hele leuke bars, restaurantjes, winkeltjes,.. Wat het heel gezellig maakte. Ook ben ik een Belgische biertuin tegengekomen, zo gezellig! Het was al half 10 en pikkedonker toen ik eindelijk de Botanic Gardens bereikte, ik had alles een beetje onderschat precies :D. (En mijn voetjes waren aan het afsterven denk ik :D) Ik ben gewoon langs het Shrine of Remembrance, een blauw fonteintje en de ingang van de Queen Victoria Gardens gewandeld. Had nog tijd genoeg om terug te komen als het licht was. S'avonds verlichten ze de bomen langs de parken met groene lampen en rijden ze met paardenkoetsen rond, was een raar zicht maar had wel iets :D. Dan langs het Arts Centre Melbourne gepasseerd om zo terug de Yarra rivier over te steken. Het had wel iets zo in het donker, de hoge verlichte gebouwen, de rivier met de bootjes, de drukte in de straten,... De Federation Square (een ontmoetingsplaats voor jong en oud, als er wordt afgesproken gebruiken ze deze plaats. De zon schijnt er ook tot 20u zalig :)), centraal station, het stadhuis en de marktplaats waren mijn volgende stops om een fotootje te nemen :D. Nog vlug een Starbucks gekocht en terug naar mijn hostel gewandeld. Om 23u kwam ik aan, stik kapot was ik! Toen ik m'n sandalen uitdeed zag ik 4 blaren aan de onderkant van mijn voetjes :o. Ik had zoveel pijn, ik kon amper stappen!! Na een dagje van 14u was ik heel blij mijn bedje te zien!

Zondag heb ik toch wel een beetje uitgeslapen, tot half 9 :D. Om half 11 galmde er een stem door de gangen. Het was de Belg aan de receptie die even melde dat diegene die moesten uitchecken al een half uur te laat waren en dat het voor de andere tijd was om op te staan :D. Om 11u werden er in de keuken gratis pannenkoeken gebakken, heb ik daar even van geprofiteerd :D. Ik ontmoette er 2 meisjes van Den Haag waarvan er eentje een paar uur later al vertrok. Om 12u ben ik dan vertrokken (met mijn All stars, aangezien deze schoenen het minste pijn deden ;)). Ik ben naar de Docklands gewandeld (er was ook een gratis City Circle treintje, maar ik haat het om te wachten en niet overal zomaar te kunnen stoppen waar ik wil :D). Ik passeerde er een draak die er geplaatst was voor het Chinees nieuwjaar. Het verwelkomde 2014 en het jaar van het paard. Dan kwam ik aan de Victoria Harbour waar ze een Valentijns run hielden. Jongens in boxer en meisjes in lingerie of bikini, attributen waren natuurlijk ook aanwezig! Dan ben ik verder gewandeld langs de Central pier en kwam ik zo terecht in de Waterfront city waar ook de Melbourne City Marina gelegen was. Er lagen vele mooie jachten en ook het Harbour Town Shopping Centre :D. Om de pijn een beetje te verzachten een klein shopke gedaan, de solden waren trouwens ook TE verleidelijk :D. Ook nog een paar cadeautjes gekocht en dan wat uitgerust onder de Melbourne Star Observation Wheel. Daarna toch het gratis treintje terug naar de hostel genomen om alles te droppen. Dan mijn tocht verder gezet met als eerste stop de Block Arcade. Dit was een klein, gezellig gallerijtje met dure boutiques, een tea bar met heel veel lekkers en enkele smalle steegjes met restaurantjes. Het stadhuis en het marktplein ook eens in het licht gezien en dan verder naar Chinatown gewandeld. Daar was het Londsdale festival aan de gang. Een podium met allemaal verschillende artiesten en een straat vol met activiteiten, eet- en drankkraampjes. Ze verkochten er twisted potato (Een aardappel die ze in een machientje in het rond snijden, maar de schijfjes blijven aan elkaar hangen. Ze steken het op een stokje en frituren het.). Toch besliste ik Taiwanees te gaan eten, het was heel lekker! Het Her Majesty's Theatre, de St Patrick's Cathedral en het Princess Theatre waren de volgende fotomomenten. Tenslotte ben ik nog langs het parlement (waar ook een bruidspaar was zoals de dag voordien op het strand), het Old Treasury Building Museum, het acmi en het treinstation gewandeld. Dan eventjes uitgerust op het Federation plein en om 20u ben ik dan terug naar de hostel gekeerd. Het was een pak frisser als de dag voordien en met mijn voetjes ging het van kwaad naar erger. Op tijd mijn bed in dus!

Maandag was het vroeg ochtend. Gaan ontbijten en om half 10 de bus genomen naar Brighton Beach. Eigenlijk was mijn plan om de Beach/Bay Walk (Brighton-Sandringham-Hampton-Beaumaris) te doen, maar aangezien mijn voetjes niet beter waren had ik 1 van de 4 stranden gekozen. Brighton stond bekend voor de gekleurde strandhuisjes en een heel mooi uitzicht op de stad Melbourne! Om half 11 arriveerde ik in Brighton en starte ik mijn zoektocht naar de huisjes. Ik kon naar rechts of links op het strand, maar links leek me vele interessanter. Daar gingen we! Er was een hele mooie pad naast het strand gemaakt, dus het wandelen ging vrij vlot! De huisjes vinden was een ander verhaal, ik vond ze maar niet. Toen zag ik plots een mooie "rots" een beetje verder.. Een rots die ik ook op de map had gezien, hier klopte iets niet. Het was de Red Bluff die in Sandringham Beach lag. Voor dat ik het besefte had ik bijna heel de tour gedaan! Het was gewoon zo mooi en afwisselend. Sandringham was blijkbaar een naaktstrand, tadaa surprise :D. Dan ben ik op de Red Bluff geklommen en heb ik er onze letters in een rots gegraveerd. Uiteindelijk ben ik tot de Half Moon Bay en Black Rock gewandeld en dan heel de trip teruggedaan maar via de gewone weg. 3u had ik er weeral opzitten en die voetjes maar branden. Dan besliste ik toch maar eens om ook rechts van Brighton Beach een kijkje te gaan nemen. En jep wat zag ik daar.. Alle mooie, gekleurde strandhuisjes en het mooie uitzicht over de stad, haha. Ja ik heb mezelf wel even heel hard uitgelachen :D. Om half 3 waren mijn voeten zo dik dat ik me gewoon 2,5u op strand heb gelegd, zoveel pijn! Om 18u heb ik dan de bus terug richting stad genomen. Uitgestapt aan de Botanic Gardens want deze moest ik nog in het licht zien :D. De Eureka Tower, Shrine of Remembrance, Music Bowl,.. Alles is mijn camera gepasseerd. Ondertussen was het 19u en was iedereen weer aan het sporten, ongelofelijk hier in Australia. De fitness is volgens mij onbetaalbaar (zoals vele dingen hier). De Hisense Arena nog bezocht waar de Australian Open plaatsvindt, iets gegeten en om 23u lag ik weer in mijn bedje.

Dinsdag 11 februari was mijn laatste dagje in Melbourne. Weer lekker ontbeten, douche genomen en ingepakt. Om 10u moest je uitchecken dus om half 11 was ik weer op stap. Eerst ben ik naar de Queen Victoria Market geweest, dit was zo'n grote markt in verschillende hangars. Er waren vele souvenirs, kleding, schoenen, vers fruit, groenten,.. je kon er echt alles vinden. Dan ben ik naar de staatsbibliotheek van Victoria gegaan en er eventjes op het grasplein gelegen zoals alle andere mensen deden :D. Dan verder gewandeld naar de Old Melbourne Gaol (dit was een soort gevangenis die ze vroeger gebruikte en waar ook Ned Kelly talloze nachten heeft doorgebracht. Daarna ben ik de Carlton Gardens doorgewandeld om zo naar The Royal Exhibition Building en het Melbourne Museum te gaan. Er was een 007 tentoonstelling aan de gang. Na een lunchstop terug naar de bibliotheek gegaan om gebruik te maken van het internet. Volgens mij is dit ook heel duur in Australië, alle plaatsen met een gratis WiFi spot zitten bomvol. Tegen 17u ben ik terug naar de hostel gekeerd om alles op te laden en mezelf een beetje op te frissen. Om half 7 was het dan tijd om naar de bus te gaan. Jep, ook nu hadden we weer een buschauffeur die iedereen aan het lachen kreeg :D. Deze keer kregen we de film despicable me 2 te zien. Een tussenstop gehouden en dan gaan slapen.