Newcastle!

2 februari 2014 - Newcastle, Australië

Vrijdag 24 januari, Lise en ik gingen naar Newcastle in Australië. Om 9u moesten we de bus naar Sydney nemen, om dan met de trein naar Newcastle te reizen. In de trein kon je van de zetels een 2 of 4 zit maken, nog nooit gezien! Toen we Newcastle naderde deden we ook een lange trip over het water, zo mooi om te zien, alle huisjes langs het water op kleine eilandjes. Om 16.15u kwamen we aan in het station van Newcastle. Er stond een vrouw ons op te wachten en bracht ons naar het nieuwe huis. Onderweg kwamen we de Franse jongen en Arthur tegen, zo raar om hen na 1 week terug te zien! Het huis was zo groot en we  hadden onze eigen kamer, het was top! Nadat we uitgepakt waren zijn we de buurt een beetje gaan verkennen. Op 5 minuten waren we in "Darby street" de bekende straat met alle leuke bars en restaurants. Dit was nogal een verschil met de voorbije 2 weken in Canberra! Uiteindelijk na 15min wandelen kwamen we aan Bar Beach! Jep we hebben hier heel veel stranden met heel veel surfers, we waren zo blij :D! Toen we terug in het huis kwamen (na een beetje verkeerd gelopen te zijn en een goeie bui gehad te hebben:D) hadden de andere net gekookt. Er waren 2 Duitse meisjes dat we nog niet kende. Angela en Alex, echt hele lieve en toffe meisjes! Samen gegeten, afgewassen en dan zijn we s'avonds naar de haven gewandeld. Er waren leuke bars waar we cocktails zijn gaan drinken. Tegen 12u terug naar huis gewandeld (in de regen :() en nog een filmpje gezien.

Zaterdag wat proberen slaap in te halen. Toch altijd even wennen, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuw bed,... Tegen de middag zijn we met zijn allen vertrokken om een wandeling langs de 3 stranden te doen. Newcastle Beach was niet zo groot, we hebben er wel het "zee zwembad" kunnen zien. Nobbys Beach staat meer bekend voor zijn surf scholen. We hebben de pier afgewandeld met het lichthuis. Er vertrokken net heel veel zeilboten en de zee was redelijk wild, heel mooi om te zien. Natuurlijk hebben we ook een paar "zeedouches" gekregen. Eerst lachen met andere mensen en dan zelf kletsnat worden :D. Nadien hebben we de Bathers way gedaan, we hadden een mooi uitzicht over de kustlijn en de stad. De huizen zijn hier allemaal heel mooi en groot! Tenslotte zijn we naar Bar Beach gegaan waar we de vorige dag al eens een kijkje waren gaan nemen en er was ook heel veel wind komen opzetten! Naar huis gekeerd, gekookt, gedoucht, film gezien en vroeg ons bed in!

Zondag 26 januari 2014! Happy Australia Day!! Om 8.30u met zijn allen de trein naar Sydney genomen. Om 11.30u kwamen we aan en stonden Justin, Min en Jessica ons op te wachten. Tof om iedereen terug te zien! We zijn eerst naar de Harbour Bridge en het Opera House gegaan. De eerste keer dat ik het zag en het was echt wel de moeite! De straten, parken en bezienswaardigheden werden druk bezocht door alle nieuwsgierigen, feestvierders, toeristen en niet te vergeten de gekke Australiërs zelf! Dan zijn we gaan lunchen op een klein festival "The Rocks" naast de haven, de muziek was heel goed. Nadien de drukke kleine straatjes bezocht waar heel veel activiteiten aan de gang waren. De sfeer was echt top, iedereen was goed gezind, iedereen wilde feest vieren, drinken,... We zijn naar een bar geweest waar ik de Belgische Godiva chocolade met truffel vulling heb gegeten en een biertje heb gedronken, hemels! We zijn ook een kijkje gaan nemen in het Hyde park. Aangezien het Chinees nieuwjaar was werden er een hele week activiteiten georganiseerd. Nadien hebben we de bus naar Bondi Beach genomen om er nog even te gaan genieten van het zonnetje. Dan was het tijd om terug te keren naar het centrum want om 21u gingen we naar het vuurwerk kijken. Hiervoor zijn we naar de Darling Harbour gegaan. Het was een heel spektakel met een grote waterlelie op het water. De muziek en verschillende kleuren maakte het plaatje compleet! Het was echt heel mooi en heel wat anders als in België :D! Na het vuurwerk afscheid genomen van Justin, Min en Jessica en dan naar een bar getrokken. Na een lange dag besloten we om 1.15u de trein (ritje van 3u :o) terug richting Newcastle te nemen. Om 5u in de ochtend lagen we eindelijk in ons bedje, moe maar vooral voldaan!!

Maandag hadden we onze wekker om 11u gezet want we gingen sand boarding doen. Na een korte nacht moesten we nog een busrit van 1u doen want de activiteit vond plaats in Birubi Beach. Het was er zo mooi en zo anders! Er was een mini woestijn aan de kust. Je kon er op kamelen rijden, met een quad rijden, sand boarding, surfen,... Als je boven aan de top stond zag je aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant de wilde beboste natuur, echt prachtig! Ze zeiden ons ook dat rechtstaan op de "planken" niet toegestaan was, maar gewoon naar beneden schuiven vonden we maar niets. De jongens vonden een andere, hogere "berg" waar we dan met zijn allen zijn gaan sand boarden het was echt tof!! Nadien uitgerust op het strand en uiteindelijk moeten spurten om onze bus te halen (het was de laatste die naar Newcastle reed :D). Thuisgekomen, gekookt, gedoucht en nog naar Darby street geweest.

Dinsdag 28 januari, onze eerste werkdag in Newcastle! Jenna was onze teamleidster en bracht ons naar een hele mooie locatie om te werken. Het was op een heuvel met een prachtig uitzicht! We konden de stad, bergen en oceaan zien. Het werk was heel licht ten opzichte van het werk in Canberra. We moesten alle Lantana's zo diep mogelijk kapot knippen en dan vergif aanbrengen op de wortels. Het moest een terrein worden waar dieren op kunnen overleven. We zijn onderwegen heel veel beestjes tegengekomen, hele grote spinnen, hele grote rode mieren die u heel hard kunnen bijten (was echt niet normaal), 2 hagedissen echt heel mooi en natuurlijk de lastige vliegen die we niet mogen vergeten :D! Om 14u gestopt, inkopen gaan doen en dan zo snel mogelijk naar het strand :D. S'avonds hadden Lise en ik 3 verschillende soorten pannenkoeken gemaakt, super lekker! Voor we gingen slapen hebben we nog gekaart (Camps en Asshole).

Woensdag was het opstaan weer heel moeilijk. We gingen terug naar dezelfde plaats om te werken. Het was weer een hele warme dag dus zijn we om 12u al gestopt met werken. Deze keer hebben we een hele grote Arend gezien, het was zo mooi om hem te zien zweven in dat mooie uitzicht. We vonden ook een paar hele mooie veren. Thuisgekomen, afscheid genomen van Arthur en om 15u lagen we weer op strand te genieten. Zo'n goei leventje hier!!

Donderdag 30 januari, de tijd vliegt voorbij! We gingen werken in het Pambalong natuur reservaat. Er was een moeras en we moesten er een bepaalde plant gaan verwijderen. De plant neemt teveel plaats in en groeit veel te snel. Het was een hele mooie omgeving en natuurlijk moest er ook die dag iets voorvallen. Lise zat vast in het moeras, haar laarzen waren helemaal ondergegaan. 10 minuten duurde het voor ze de laarzen te pakken kregen! Om 14.30u zijn we naar huis gekeerd en zijn we direct naar het strand gegaan, elke dag genieten! Iets vroeger naar huis gegaan want we gingen voor onze laatste avond samen sushi eten. Het was nog een leuke en gezellige avond!