Siam Culture Week & Kanchanaburi

8 maart 2014

Zondagochtend 5.20u, daar ging mijn wekkertje voor de laatste keer in Australië. Nog wat ingepakt en dan klaargemaakt om te vertrekken. Voor de 3de keer afscheid genomen van Florian en daar gingen we! Ingecheckt, nog wat met het thuisfront geskyped en dan natuurlijk weer op het laatste nippertje door de controle en net op tijd voor mijn vlucht (had de tijd een beetje uit het oog verloren :D). De vlucht is weer heel goed meegevallen. Filmpje gezien, een beetje geslapen en natuurlijk werden we weer goed verwend met heel veel lekkers! Chocomelk met marshmallows, chocolade, pizza, pana cotta, mango ijs, kaasblokjes met crackers,... Om half 4 in de namiddag ben ik dan in Thailand aangekomen. Een man van de organisatie stond me op te wachten en bracht me naar de andere die blijkbaar al uren zaten te wachten :). We moesten nog op 1 meisje wachten en tegen half 6 zijn we dan met een busje naar Singburi vertrokken. De andere waren Bert van Den Haag, Oceane van Wallonië, Stine van Noorwegen een ouder koppel van Zweden en Jonas van Denemarken. Het was een dikke 2u rijden naar het "Twin house". Daar zag ik Lise terug, het was echt heel raar om nu samen in Thailand te zijn. Spijtig genoeg moesten Stine, Oceane en ik verder rijden naar het "Brown house". Daar werden alle mensen ontvangen die als eerste week de Siam Culture Week hadden gekozen. We kregen onze kamer toegewezen en ik sliep samen met Nina van Denemarken en Ramona en Anna van Duitsland. Nog wat kennis gemaakt met de mensen en jep er was een meisje van België, Isabelle van Merksem. Het viel me al op dat er veel mensen van Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië waren. Er waren ook 4 honden en 1 puppy, zij lagen gewoon op de tafel, onder de tafel, op je schoot, in de tuin,.. Ze waren overal en ze waren echt heel aanhankelijk! Met de muggen hebben we ook ineens kennis gemaak, deze waren zo groot en verschrikkelijk agressief! Na een uurtje buiten te zitten stonden mijn enkels en voeten vol, iedereen was dan ook continu aan het smeren :D. Er werd ons al direct verteld de volgende dag tijger balsem te kopen. Het meeste gebruikte productje hier denk ik :D.

Maandagochtend 17 februari en ik had een vrij goede nacht gehad. Het was wel weer eventjes aanpassen! De matrassen waren verschrikkelijk slecht, je lag gewoon op de veringen. De kamer en badkamer zaten vol met gekko's (was wel schattig), een open douche (dus alles werd echt kletsnat :D) we hadden geen ramen of gordijnen (enkel vliegenramen), ventilatoren die voor een beetje airco moesten zorgen,.. MAAR ik was in Thailand en ik was/ben een heel gelukkig mens :D! Het ontbijt begint steeds om 8u, we kregen smosjes met ei en natuurlijk watermeloen en ananas als fruit. Om half 10 hadden we een meeting met Phil, onze coördinator. Hij vertelde ons de planning van de komende week en wat praktische info. Guru en Benz waren onze begeleiders en "gidsen". Onze eerste stop was 7 eleven. Sommige mensen moesten nog muggenmelk, zonnecrème, opladers en niet te vergeten de tijger balsem kopen ;). We reden langs een rivier waar we de lokale bevolking zagen werken, koken, verkopen, wassen, vissen,... We passeerden ook een aantal fitnesstoestellen, best wel grappig. En ook natuurlijk de koning die je echt op elke hoek of om de 100 meter wel ergens tegenkomt. We aten ook iets typisch Thais, een soort vrucht maar het was héél zuur. Nadien zijn we naar de tempel Wat Phi Khun Thong gereden. Deze was heel mooi en het was de eerste keer in mijn leven dat ik zo'n grote buddha zag! Je ziet ook overal de spirituele huisjes, deze moeten ervoor zorgen dat er geen slechte geesten binnendringen. Als er renovaties gebeuren moeten ook deze huisjes aangepast worden. We bedekte onze schouders en knieën en er werd ons getoond hoe er gebeden werd. Eerst moest je een kaarsje aansteken, dan een wierookstokje en dan moest je met een boeketje bloemen en het wierookstokje voor de buddha gaan zitten, nadien legde je het boeketje en wierookstokje voor de buddha en kleefde je uw blaadjes van goud op 1 van de buddhas. Daarna bezochten we de grote buddha buiten en ook daar kon je weer bidden. Je moest er met je rug naartoe gaan staan, bidden en dan een muntstuk gooien en hopen dat het in de buddha zijn handen terecht kwam. Nadien zijn we met ons geweldig busje (heel comfortabel en veel frisse lucht :D) naar een restaurantje langs het water gereden. Het eten was echt super lekker! In de namiddag zijn we naar het centrum van Singburi gereden en hebben we een marktje bezocht. Terug in het huis kregen we onze eerste les Thai, alle basis woordjes/zinnetjes kwamen aan bod en het viel eigenlijk best nog mee. Na het avondeten werden we dan verwelkomt door kindjes van een lokaal schooltje die voor ons kwamen dansen. Ze waren helemaal opgemaakt, make-up, kleding, muziekinstrumenten,.. Het was echt heel mooi en ze waren allemaal heel lief. Op het einde kregen we allemaal een geluksbrenger van bloemen en moesten we meedansen.

Dinsdag was ons ontbijt frietjes en gepocheerde eitjes, was dat een verrassing! Om half 10 zijn we dan naar Ayuddhaya (meer bekend als het olifanten dorp) gereden. Het was indrukwekkend om ze van zo dichtbij te kunnen zien, maar het hele toeristische gedoe er rond was minder leuk! We zijn de tempel Wat Mongkol Borpith gaan bezoeken. Hier moesten we voor de buddha met een doosje met stokjes in schudden en het stokje dat er eerst uitviel had een nummer, deze nummer betekende je toekomst (voor mij zag/ziet het er heel goed :D). En ook het oude paviljoen was heel mooi. Het was een ruïne van tempels honderden jaren geleden! Weer gaan lunchen op een hele mooie plek en nadien nog 2 andere tempels bezocht Wat Mahathat en Wat Yai Mongkol. Deze waren ook weer ruïnes en heel mooi om te zien! Tussendoor nog vlug een kokosnoot gekocht en er heel erg van genoten (zo lekker)! Tenslotte zijn we nog naar het centrum van Ayuddhaya gereden en hebben we er wat rondgelopen op de verschillende marktjes, restaurantjes, tussen de olifanten,.. Je kon er ook boottochtjes maken wat echt zo gezellig leek! Gegeten hebben we gedaan in hetzelfde restaurant als s'middags en om 20u waren we terug in ons huis.

Woensdag was het slaatjes dag als ontbijt, enkel groentjes. In de voormiddag zijn we eerst handgemaakte kokosnoot armbandjes gaan maken, echt heel leuk en iedereen was heel enthousiast! Je kon er ook van alles laten maken of op hun kleine marktje armbandjes kopen. Dan zijn we onze lunch zelf gaan koken, Thai cooking class. Een papaya salad en noodles met veel groenten en tofu! Na de lunch hadden we vrije tijd, dit zou elke woensdag zo zijn. Ze droppen je in het centrum van Singburi en je kan er gaan shoppen of zwemmen in een pas gerenoveerd zwembad. We hebben ook elke woensdagavond een BBQ op een super gezellige plaats. De BBQ was wel wat anders dan diegene wij gewoon zijn. Het was meer als gourmet en je kon ook eten koken in het water rond de grill plaat. En ja het was een beetje vreemd, maar wel heel lekker! De kokkin gaf ons ook een heel speciaal dessertje, een potje met verschillende gel fruitjes, siroop, ijsblokjes,.. echt super lekker!

Donderdag 20 februari was het een top ontbijt! We kregen wentelteefjes en gebakken broodstokjes met honing en suiker (afvallen ga ik hier echt niet doen denk ik :D). Nadien zijn we een lokaal schooltje (Wat Klang Tha Kham) gaan bezoeken, de armoede viel hier echt nog wel mee. Ze hadden mooie klaslokalen, speelgoed, studiemateriaal,.. Alleen zaten de jongste kinderen wel allemaal op de grond. Ze hadden geen stoelen en tafeltjes en de leerkrachten zijn ook meer met andere dingen bezig dan met de kinderen. Ze komen je allemaal knuffelen, een handje geven, zich voorstellen met naam en leeftijd (een gedrild zinnetje veronderstel ik :)). Ook kreeg ik van een meisje een papiertje met i love you opgeschreven, echt zo'n lieve kindjes hier!! De grote kinderen wilde heel graag op de foto en zelf foto's nemen. Al vlug zaten ze op je telefoon spelletjes te spelen :D. Ze hadden ook een speeltuin, het materiaal (wat van slecht metaal was) was oud en versleten maar ze zijn hier echt met alles gelukkig! Ze hadden een kleine bibliotheek en waren allemaal heel mooi in hun uniform. Daarna zijn we Bang Rachan Hero en het Queens project gaan bezoeken. Op het project maakten vrouwen hele mooie werkjes met bloemen, vogels, landschappen,.. die verkocht werden aan een tempel in Bangkok. Ook werd er stof gemaakt waar men nadien kostuums van maakten. De mannen maakten dan weer figuren in hout, echt heel mooi. In  de namiddag zijn we de tempel Wat Pranon Chaksri gaan bezoeken. Hier kregen we van die "sexy" roze verplegerpakjes om onze schouders en knieën te bedekken, was wel lachen! Het was ook de eerste tempel waar we een liggende buddha te zien kregen, was eens iets anders.   Nadien zijn sommige de katvissen nog gaan voederen en zijn we ook nog even langs wat dieren gepasseerd. Na al de tempels werden we gedropt in Tesco Lotus. Dit is een winkelcentrum waar je heel veel westers eten kan verkrijgen! S'avonds hadden we dan een feestje in de bar naast ons huis. Alle mensen van de andere huizen kwamen ook mee feesten. We kregen er kleine emmertjes met verschillende cocktails voor maar 5 euro, onvoorstelbaar hier. We waren echt met een hele leuke hoop dus er werd al snel gedanst en veel te veel gedronken :D! Aangezien het om 20.30u al begon was om middernacht iedereen zijn pijp uit :D. Stephanie, Isabelle, Agnes en ik waren een top team!!

Vrijdag deed het verschrikkelijk veel pijn om op te staan! We werden allemaal wakker in onze kleding van de vorige avond en we moesten eventjes weer alles op een rijtje zetten. Een goede (ijskoude, aangezien er geen warm water is) douche genomen en naar het ontbijt gegaan. Dit was het moeilijkste gedeelte van de hele dag, maar het moest :D. Om half 10 vertrokken we dan weer met de groep. Een anderhalf uur moesten we rijden naar Saraburi, we zagen het even niet meer zitten :D. Stephanie is ook thuisgebleven want ze was te ziek. Natuurlijk hebben ze van de gelegenheid misbruik gemaakt en zijn er veel (slapende) foto's genomen tijdens de rit. In Saraburi kregen we in de tempel Wat Prabuddhabat de bekende voetprint van buddha te zien. Deze had een hele mooie omgeving, met heel veel natuur. We moesten er ook met een stok op verschillende klokken slaan, dit zou voor geluk zorgen. Dan zijn we gaan lunchen in een restaurant waar ze op de grond eten en nadien een dutje doen. Best wel grappig maar echt zo gezellig! In de namiddag zijn we dan naar Lopburi gereden naar de Wat Praprang tempel (ook wel bekend als de apen tempel). Onze juwelen en waardevolle spullen moesten we in het busje laten liggen, de apen staan namelijk bekend als kleine bandietjes! Toen we aankwamen merkten we dat de apen niet enkel op of rond de tempel zaten, maar ook gewoon in de straten, winkels en gebouwen rondom de tempel. De aapjes waren niet zo agressief als ze ons verteld hadden, gewoon een beetje afstand houden en ze lieten zich graag fotograferen! Sommigen werden natuurlijk besprongen omdat ze te dicht kwamen! Daarna zijn we terug naar huis gekeerd. Vlug gedoucht, gegeten en ingepakt want we vertrokken op weekend naar Kanchanaburi. We hadden onze eigen chauffeur voor het hele weekend en betaalde hiervoor 13 euro (ik hou echt van Thailand)! We verbleven in Sam guesthouse, het was er zo mooi! Aangezien het al laat was deden we een klein rondje in het dorpje en kropen we dan ons bedje in.

Zaterdag 22 februari zijn we de bekende Erawan Waterfalls gaan bezoeken. Het bestond uit 7 verschillende delen. Hoe hoger je ging, hoe mooier de watervallen werden. Hiervoor moesten we wel in 37 graden heel veel trappen doen, door water, over boomstammen, over heel gladde rotsen,.. Maar uiteindelijk na een klein 1,5u zijn we boven op het 7ste "verdiep" geraakt :D! Het was echt heel mooi, elke waterval had wel iets. Boven aan de top hebben we dan ook gezwommen. Er zaten van die vissen die aan je voeten komen knabbelen, echt niks voor mij! Isabelle en ik zijn dan maar op zoek gegaan naar mooie plekjes. Het was echt genieten! Er waren ook jonge monniken die er zich kwamen verfrissen, heel apart! Na 2u zijn we dan terug naar beneden gegaan want onze chauffeur zou ons naar de Death Railway brengen (een heel bekend treinspoor hier in Thailand). Tijdens het aanleggen van de spoorweg stierven er dagelijks gemiddeld 200 krijgsgevangenen. Er was ook een leuk marktje gemaakt rondom het treinstation. S'avonds heb ik mijn eerste Thaise massage gehad (het was zo spannend). Ze trekken aan je, zitten op je, verwringen alles, soms moest ik echt mijn lach in houden omdat het soms gewoon zo'n grappige manieren waren :D. Na een uurtje was ik weer een nieuwe en zat alles weer terug op zijn plaats :D. Daarna zijn we dan op restaurant gegaan en keken we heel erg uit naar onze pepersteak! Deze was echt niet te eten (we houden het maar gewoon bij Thai food de volgende keer :D). S'avonds weer op tijd in ons bedje gekropen.

Zondag was al weer ons laatste dagje in Kanchanaburi. Een beetje uitgeslapen, lekker gaan ontbijten.. Het was top om zo samen met ons vieren (Nina, Isabelle, Stephanie en ik) een weekendje op te trekken! Nadien hebben we fietsen gehuurd en zijn we het dorpje wat gaan verkennen. Er waren museums, 3 begraafplaatsen waar de krijgsgevangenen van de spoorweg lagen, lokale winkelstraatjes,... Na een anderhalf uur hadden Stephanie en ik het wel gezien en zijn we een voetmassage gaan laten doen en kregen we er gratis een lakje op onze teennagels bij :D! Nog 18 banaantjes (de beste ooit) gekocht voor 1 euro en onze dag kon niet meer stuk! Aangezien er sommige onder ons s'avonds al naar een nieuw project vertrokken zijn we om 14u terug richting Singburi gereden. Die avond verhuisden we ook allemaal van het "Brown house" naar het "Twin house". Het "Twin house" is vele groter en had een perfecte ligging. Een bar aan de overkant van de straat, massage studio, fitness, aerobic, je kon er fietsen naar de winkeltjes,.. Ook de kamerverdeling was perfect (Isabelle, Nina, Stine en ik) S'avonds hebben we dan nog met zijn allen aan het barretje gezeten en een beetje gepraat met de andere mensen die al in het huis verbleven. Stine en Nina waren al in de kamer wanneer ik binnenkwam. Toen ik opeens een kleine waterkoker in Stine haar koffer zag zitten kon ik echt mijn lach niet inhouden. Nina en ik gingen strijk, natuurlijk hadden we Stine wakker gemaakt en hebben we nog 2u aan het lachen geweest met haar zotte verhalen en theeverslaving! Toen ik in mijn bed lag zag ik onder haar bed nog iets liggen, een grote plastieken wekker met een verschrikkelijk luid alarm (die had ze nodig omdat ze niet wakker wordt van haar gsm, haha :D). Toen kwam Isabelle binnen die natuurlijk nog van niets wist en zag opeens de waterkoker in de koffer en ook nog een theekop! Die had ze blijkbaar ook bij, echt een geweldig gek kind! Uiteindelijk zijn we 3u later, na veel gelach dan maar met z'n allen gaan slapen. Btw: de zonsondergangen zijn hier echt de max!